aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/README.txt
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'README.txt')
-rw-r--r--README.txt83
1 files changed, 83 insertions, 0 deletions
diff --git a/README.txt b/README.txt
new file mode 100644
index 0000000..5f4f277
--- /dev/null
+++ b/README.txt
@@ -0,0 +1,83 @@
+
+[PELIN NIMI TÄHÄN]
+==================
+
+[pelin nimi] on tekstipeli, joka jäljittelee hieman Infocomin tekstipelejä ja
+Z-koneen tuntumaa. Koska Z-koneen uudelleen keksiminen olisi tylsää, toteuttaa
+[pelin nimi] ominaisuuksia, joita Z-koneeseen olisi ollut hankala toteuttaa.
+Tällä on toki hintansa — seikkailujen lukeminen tekstitiedostoista olisi
+tämän pelin Z-koneen ylittävien ominaisuuksien vuoksi hankalaa.
+
+Ensimmäinen olennainen lisäys on moninpelipainotteisuus. Tämä olisi todennnä-
+köisesti ollut toteutettavissa Z-koneeseenkin, esim:
+=> https://github.com/icculus/mojozork
+
+Toinen olennainen lisäys on suomalainen kulttuuriperintö, aikapaineella höys-
+tettynä: pelissä lauletaan vihamiehiä suohon, ja se tapahtuu kirjoitusnopeus-
+testien merkeissä!
+
+Z-koneen kannalta haastavin lisäys (joskaan ei muutoin tämän pelin teknisesti
+haastavin osuus) lienee monimutkaisempi ei-pelattavien henkilöhahmojen
+tekoäly. Kun tekoälyt kirjoitetaan suoraan scala-ohjelmaan funktioina, voivat
+ne olennaisesti tehdä mitä tahansa, sen sijaan että Z-kone millään lailla
+rajoittaisi niitä.
+
+
+Pelin käynnistäminen
+--------------------
+
+[yksittäisen käyttäjän käynnistäminen]
+
+Moninpeliominaisuudesta saat eniten iloa irti, joten jaa [pelin nimi]
+ystävillesi ja ala pelaamaan! Jos sinulla ei ole ystäviä, voit myös kokea
+moninpeliominaisuuden mahtavuuden hieman vaisumpana käynnistämällä toisen
+käyttäjän ylläolevien ohjeiden mukaisesti ja liittymällä samaan peliin
+(eli samalle serverille), johon edellisellä käyttäjällä liityit. Toista
+tämä niin monta kertaa kuin tahdot, kunnes serveri valittaa liian suuresta
+pelaajamäärästä.
+
+
+Pelin tavoite
+-------------
+
+[lisää pelille tavoite]
+
+
+Pelin pelaaminen
+----------------
+
+[pelin nimeä] ohjataan kutakuinkin samalla lailla, kuin Z-koneen pelejä.
+On kuitenkin hyvä huomata, että peliä ohjaava serveri usein pakottaa vuorot
+tiettyyn aikaraamiin muiden pelaajien odottelun vähentämiseksi. Tämä aikaraja
+näkyy aina syötteen (merkitään '>'-merkillä) edessä:
+```
+Istut metsässä ja pohdit maailman menoa. Polkuja johtaa kaikkiin ilmansuuntiin.
+[30]>
+```
+Yllä aikaraja olisi 30 sekuntia.
+
+Myöskään kaikki komennot eivät ole samoja kuin Z-koneessa, eikä se ollut
+tavoitekaan. Alla on lista komennoista:
+
+`mene [suunta]`
+ Käskee pelaajan liikkua annettuun suuntaan.
+
+`lepää`
+ Käskee pelaajan levätä, eli odottaa vuoron päättymistä.
+
+`sano [viisaus]`
+ Sanoo annetun enemmän tai vähemmän viisaan lausahduksen ääneen.
+
+`sano [terveiset] henkilölle [äiti]`
+ Sanoo annetut terveiset annetulle pelin sisäiselle henkilölle.
+ Pelin tekijöitä ei kuulu pitää vastuussa, jos tätä kautta yritetään
+ välittää terveisiä pelin ulkopuolisille henkilöille.
+
+`laula [olento] suohon`
+ Aloittaa annetun olennon suohonlaulannan. Peli tulee seuraavaksi pyytämään
+ sinua kirjoittamaan jonkin säkeen, todennäköisesti kalevanlamitassa.
+ Kirjoita tämä säe niin nopeasti kuin pystyt, koska
+ laulun vaikutus määräytyy kirjoitusnopeuden
+ perusteella!
+
+[lisää loput käskyt]