1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
|
[PELIN NIMI TÄHÄN]
==================
[pelin nimi] on tekstipeli, joka jäljittelee hieman Infocomin tekstipelejä ja
Z-koneen tuntumaa. Koska Z-koneen uudelleen keksiminen olisi tylsää, toteuttaa
[pelin nimi] ominaisuuksia, joita Z-koneeseen olisi ollut hankala toteuttaa.
Tällä on toki hintansa — seikkailujen lukeminen tekstitiedostoista olisi
tämän pelin Z-koneen ylittävien ominaisuuksien vuoksi hankalaa.
Ensimmäinen olennainen lisäys on moninpelipainotteisuus. Tämä olisi todennnä-
köisesti ollut toteutettavissa Z-koneeseenkin, esim:
=> https://github.com/icculus/mojozork
Toinen olennainen lisäys on suomalainen kulttuuriperintö, aikapaineella höys-
tettynä: pelissä lauletaan vihamiehiä suohon, ja se tapahtuu kirjoitusnopeus-
testien merkeissä!
Z-koneen kannalta haastavin lisäys (joskaan ei muutoin tämän pelin teknisesti
haastavin osuus) lienee monimutkaisempi ei-pelattavien henkilöhahmojen
tekoäly. Kun tekoälyt kirjoitetaan suoraan scala-ohjelmaan funktioina, voivat
ne olennaisesti tehdä mitä tahansa, sen sijaan että Z-kone millään lailla
rajoittaisi niitä.
Pelin käynnistäminen
--------------------
[yksittäisen käyttäjän käynnistäminen]
Moninpeliominaisuudesta saat eniten iloa irti, joten jaa [pelin nimi]
ystävillesi ja ala pelaamaan! Jos sinulla ei ole ystäviä, voit myös kokea
moninpeliominaisuuden mahtavuuden hieman vaisumpana käynnistämällä toisen
käyttäjän ylläolevien ohjeiden mukaisesti ja liittymällä samaan peliin
(eli samalle serverille), johon edellisellä käyttäjällä liityit. Toista
tämä niin monta kertaa kuin tahdot, kunnes serveri valittaa liian suuresta
pelaajamäärästä.
Pelin tavoite
-------------
[lisää pelille tavoite]
Pelin pelaaminen
----------------
[pelin nimeä] ohjataan kutakuinkin samalla lailla, kuin Z-koneen pelejä.
On kuitenkin hyvä huomata, että peliä ohjaava serveri usein pakottaa vuorot
tiettyyn aikaraamiin muiden pelaajien odottelun vähentämiseksi. Tämä aikaraja
näkyy aina syötteen (merkitään '>'-merkillä) edessä:
```
Istut metsässä ja pohdit maailman menoa. Polkuja johtaa kaikkiin ilmansuuntiin.
[30]>
```
Yllä aikaraja olisi 30 sekuntia.
Myöskään kaikki komennot eivät ole samoja kuin Z-koneessa, eikä se ollut
tavoitekaan. Alla on lista komennoista:
`mene [suunta]`
Käskee pelaajan liikkua annettuun suuntaan.
`lepää`
Käskee pelaajan levätä, eli odottaa vuoron päättymistä.
`sano [viisaus]`
Sanoo annetun enemmän tai vähemmän viisaan lausahduksen ääneen.
`sano [terveiset] henkilölle [äiti]`
Sanoo annetut terveiset annetulle pelin sisäiselle henkilölle.
Pelin tekijöitä ei kuulu pitää vastuussa, jos tätä kautta yritetään
välittää terveisiä pelin ulkopuolisille henkilöille.
`laula [olento] suohon`
Aloittaa annetun olennon suohonlaulannan. Peli tulee seuraavaksi pyytämään
sinua kirjoittamaan jonkin säkeen, todennäköisesti kalevanlamitassa.
Kirjoita tämä säe niin nopeasti kuin pystyt, koska
laulun vaikutus määräytyy kirjoitusnopeuden
perusteella!
[lisää loput käskyt]
|