aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/src/scalevalapokalypsi/Model/Action.scala
blob: 94d13a58bbe24b3833222f11cdac64b844a81bad (plain)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
package scalevalapokalypsi.Model

import scalevalapokalypsi.Model.Entities.*
import scalevalapokalypsi.Model.Entities.NPCs.*

import scala.collection.immutable

/** The class `Action` represents actions that a player may take in a text
  * adventure game. `Action` objects are constructed on the basis of textual
  * commands and are, in effect, parsers for such commands. An action object is
  * immutable after creation.
  *
  * @param input	a textual in-game command such as “go east” or “rest”
  */
class Action(input: String):

	private val commandText = input.trim.toLowerCase
	private val verb        = commandText.takeWhile( _ != ' ' )
	private val modifiers   = commandText.drop(verb.length).trim

	/** Causes the given player to take the action represented by this object,
	  * assuming that the command was understood. Informs the player and the
	  * entities surrounding it about the result. Returns true if the command
	  * was understood and possible, false otherwise.
	  *
	  * @param actor the acting player
	  * @return Boolean indicating whether the action possibly taken takes a
	  *         turn or not.
	  */
	def help(actor: Entity): Event =
		Event(
			immutable.Map.from(Vector((actor, "Tässä ovat komennot," +
				" joita voit" +
				" käyttää pelin aikana:\n\napua/?/help:" +
				"           Näyttää pelaajalle saatavilla olevat" +
				" komennot ja" +
				" kertoo mitä ne tekevät.\n\nkäytä [esine]:" +
				"         Käyttää kyseisen esineen." +
				" Vaikutus vaihtelee esineiden välillä." +
				"\n\nlaula [olento] suohon: Laulaa toisen" +
				" olennon suohon.\n\nlepää:" +
				"                 Pelaaja levähtää, ei mitään sen" +
				" erikoisempaa vaikutusta." +
				"\n\nmene [suunta]:         Vaihtaa pelaajan" +
				" paikkaa/sijaintia pelissä," +
				" jos se on mahdollista. Komennon perään laitetaan" +
				" ilmansuunta," +
				" joka kertoo, mihin suuntaan pelaaja liikkuu." +
				"\n\npoimi/ota [esine]:" +
				"     Lisää kyseisen esineen pelaajan tavaraluetteloon," +
				" jos se on saatavilla" +
				" kyseisessä sijainnissa. Komennon perään kirjoitetaan" +
				" esineen nimi, mikä halutaan ottaa. \n\npuhu [pelaaja]:" +
				"        Välittää viestin olennolle, joka ei ole pelaaja." +
				"\n\nsano [olento]:         Välittää viestin toiselle" +
				" pelaajalle.\n\ntavaraluettelo:" +
				"        Näyttää, mitä esineitä pelaajalla on" +
				" tavaraluettelossaan. Näyttää lisäksi esineiden määrän." +
				" Jos pelaajalla ei ole esineitä tavaraluettelossaan" +
				", niin komento kertoo tavaraluettelon olevan tyhjä." +
				"\n\ntiputa/pudota [esine]:" +
				" Pudottaa kyseisen esineen pelaajan tavaraluettelosta," +
				" jolloin se myös vähennetään pelaajan tavaraluettelosta." +
				" \n\nxyzzy:                 Nam nam "))),
			s""
		)
		
	def execute(actor: Player): Boolean =
		val oldLocation = actor.location
		val resOption: Option[(Boolean, Event)] = this.verb match
			case "mene" =>
				val result = actor.go(this.modifiers)
				result.foreach(r =>
					if actor.location != oldLocation then
						oldLocation.observeEvent(r)
				)
				result.map((true, _))
			case "help" | "?" | "apua" => Some((false, this.help(actor)))
			case "lepää"          => Some((true, actor.rest()))
			case "poimi" | "ota"  => Some((false, actor.pickUp(this.modifiers)))
			case "tavaraluettelo" => Some((false, actor.inventory))
			case "sano" =>
				val entityNames = actor.location.getEntityNames.map(_.toLowerCase)
				val recipientNamePair = entityNames.flatMap(name =>
					val possibleNamesWithSuffix = (0 to "ille".length).map(i =>
						modifiers.takeRight(name.length + i)
					)
					possibleNamesWithSuffix.find(s =>
							s.take(name.length) == name
						)
						.map(_.splitAt(name.length))).headOption

				val recipient = recipientNamePair.flatMap(p =>
					actor.location.getEntity(p(0))
				)

				val message = recipientNamePair
					.map(p => modifiers.dropRight(p(0).length + p(1).length))
					.filter(_.takeRight(1) == " ")
					.map(_.dropRight(1))

				message.map(m =>
					recipient.map(e => (false, actor.sayTo(e, m)))
				).getOrElse(
					Some((false, actor.say(modifiers)))
				)
			case "puhu" =>
				val recipient = modifiers
					.indices.take("ille".length + 1)
					.map(i => modifiers.take(modifiers.length - i))
					.find(name => actor.location.getEntity(name).isDefined)
					.flatMap(name => actor.location.getEntity(name))
				val dialog = recipient match
					case Some(npc: NPC) =>
						s"${npc.name}: ”${npc.getDialog}”"
					case Some(player: Player) =>
						"Et voi puhua pelaajille, vain sanoa asioita heille."
					case Some(other) =>
						"Et voi puhua tälle olennolle."
					case None =>
						"Kyseistä puhujaa ei löytynyt."

					val fromThirdPerson = recipient
						.filter(a => a.isInstanceOf[NPC])
						.map(a => s"${actor.name} puhuu $modifiers")

				Some(
					(
						false,
						Event(Vector((
							actor, dialog
						)).toMap, fromThirdPerson.getOrElse(""))
					)
				)
			case "tiputa" | "pudota"  => Some((false, actor.drop(this.modifiers)))
			case "käytä" =>
				Some(true -> actor.useItem(this.modifiers))
			case "laula" =>
				val end = modifiers.takeRight("suohon".length)
				val start =
					modifiers.take(modifiers.length - "suohon".length).trim
				if end == "suohon" then
					val targetEntity = actor.location.getEntity(start)
					targetEntity
						.foreach(e => actor.setSingEffect(DefaultSingAttack(e)))
					targetEntity.map(t =>
						(false, Event(
							Map.from(Vector((t, s"${actor.name} laulaa sinua suohon!"))),
							s"${actor.name} laulaa henkilöä ${t.name} suohon."
						))
					)
				else
					None
			case "xyzzy" => Some((false, Event(
				Map.from(Vector((actor, "Grue maistuu."))),
				s"${actor.name} maistaa.")
			))
			case other   => None

		val res: (Boolean, Event) = resOption
			.getOrElse((false, Event(
				Map.from(Vector((actor, "Tuo ei ole asia, jonka voit tehdä."))),
				""
			)))
		actor.location.observeEvent(res(1))
		res(0)

	/** Returns a textual description of the action object, for debugging purposes. */
	override def toString = s"$verb (modifiers: $modifiers)"

end Action